خوى اشرافىگرى، روحیهی استکبار و زیادهخواهى است / ضرورت برخورداری مجلس از شفافیت لازم
شیرگاه خبر،امام جمعه سوادکوه شمالی درباره اینکه خوى اشرافىگرى، آن روى روحیهی استکبار و زیادهخواهى است که در حوزهی فردى و سبک زندگى فردى ظهور و بروز مىیابد بیان کرد: اشرافیت؛ موجب دنیاگرایى و دورى از معنویت مىشود؛ محصول لیبرالیسم و آموزههاى جوامع غربى است؛ دشمن عدالت در جامعهی اسلامى است؛ عامل واگرایى مردم و مسؤولین مىشود؛ موجب فساد در جامعه مىشود؛ سبک زندگى مردم را تغییر مىدهد؛ عامل اسراف و حیف و میل سرمایهی ملى است؛ شجاعت در مبارزه...
شیرگاه خبر،امام جمعه سوادکوه شمالی درباره اینکه خوى اشرافىگرى، آن روى روحیهی استکبار و زیادهخواهى است که در حوزهی فردى و سبک زندگى فردى ظهور و بروز مىیابد بیان کرد: اشرافیت؛ موجب دنیاگرایى و دورى از معنویت مىشود؛ محصول لیبرالیسم و آموزههاى جوامع غربى است؛ دشمن عدالت در جامعهی اسلامى است؛ عامل واگرایى مردم و مسؤولین مىشود؛ موجب فساد در جامعه مىشود؛ سبک زندگى مردم را تغییر مىدهد؛ عامل اسراف و حیف و میل سرمایهی ملى است؛ شجاعت در مبارزه و دفاع از حق را از بین مىبرد.
وی با اشاره به سخن امام علی (ع) در رابطه با ویژگیهای انسانهای متقی اظهار کرد: لباس نشانهی زندگى انسان است، پس زندگى آنها زندگى حد وسطى است . اما امان از اشرافیگری! آفت اشرافیت، بلاى عظیمى است که اگر دامنگیر جامعهی اسلامى، بالاخص مسؤولین گردد، نظام اسلامى را در سراشیبى انحطاط و ارتجاع قرار خواهد داد. همین تهدید موجب شده تا در طول چهار دههی گذشته شاهد هشدارهاى مکرر حضرت امام (ره) و خلف صالح ایشان حضرت امام خامنهاى عزیز (مدظله العالی) در این زمینه باشیم.
ابراهیمی افزود: رهبر حکیم انقلاب اسلامى در طول سه دهه زعامت خود بارها و بارها جامعه اسلامى و بالاخص مسؤولین کشور را نسبت به این انحراف انذار فرمودند و تلاش کردند تا با بصیرت افزایى، بهنوعى مصونیت و بازدارندگى ایجاد نمایند و از طرفى دیگر، مسؤولین متولى مبارزه با فساد را نسبت به انحرافاتى اینچنینى هوشیار کنند.
وی با اشاره به دیدار هفته گذشته رهبر معظم انقلاب با مسؤولین نظام اسلامى بیان کرد: رهبر انقلاب مجدداً بحث پرهیز از اشرافىگرى را مطرح کردند و بر مبارزه با رشد این خوى استکبارى تأکید نمودند و فرمودند: «کسانىکه مسؤولیتى دارند در نظام جمهورى اسلامى، یکى از چیزهایى که باید واقعاً به آن اهتمام داشته باشند و لازمهى تقوا است، این است که دنبال زندگى تجمّلاتى و تشریفاتى و مانند اینها نروند. زندگى معمولى داشته باشند، اسراف و مانند اینها نداشته باشند.»
وی ادامه داد: رهبر فرزانهی انقلاب در بیانات پر دردشان در نماز عید فطر سال ۹۵ نیز به این انحراف و ریشههاى اشاره کرده و فرمودند: «ما آسیبهاى ناشى از فقر را شناختهایم، روى آنها برنامهریزى مىکنیم، دربارهى آنها جلسه مىگذاریم، امّا آسیبهاى ناشى از مستى اشرافىگرى را کأنّه درست نمىشناسیم؛ وقتى اشرافىگرى، اسراف، و تجمّل در جامعه وجود داشته باشد و ترویج بشود، این قضایا به دنبالش پیش مىآید و بهوجود مىآید و همه دنبال این هستند که یک طعمهاى به دست بیاورند و خودشان را از آن سیر کنند، شکمها را از این مالهاى حرام پُر کنند. با این پدیده، بایستى با جدّیت مقابله بشود.»
وی بخشى از مفاسد اقتصادى – اجتماعى، اعم از اختلاس، رانتخوارى، کلاهبردارى، حقوق نجومى، املاک نجومى، و… را محصول شیوع همین بیمارى در جامعهاى که اشرافىگرى در آن به ارزش بدل گردیده باشد عنوان کرد.
ابراهیمی رواج خوى اشرافىگرى را موجب رونق و گسترش ضدارزشهایى چون مدگرایى، مصرفگرایى، خودبرتربینى، تبعیض و فاصلهی طبقاتى، تبرج، اباحىگرى و ولنگارى و… دانست و حاصل آن را تغییر سبک زندگى اسلامى – ایرانى و جایگزینى سبک زندگى غربى تبیین کرد.
وی به دیدار رهبر انقلاب با معلمان اشاره کرد و گفت: رهبر انقلاب، با اشاره به آرایش دشمن در زمینهی اقتصادى، سیاسى، اطلاعاتى و فضاى مجازى، بر لزوم آرایش متقابل ملت ایران تأکید کرده و فرمودند: در مقابل این دشمنى که آرایش جنگى در مقابل ملّت ایران گرفته؛ ملّت ایران بایستى آرایش مناسب بگیرد، باید خودش را آماده کند در همهى بخشهاى مختلف.
امام جمعه سواد کوه شمالی آرایش جنگى دشمن در سه ضلعىِ اقتصاد، فضاى مجازى و اطلاعاتى و سیاسى را بدین مفهوم دانست که دشمنان انقلاب اسلامى مىخواهند ملت مسلمان ایران را بهخاطر اعتقاد و مقاومت، چنان تحت فشار اقتصادى و معیشتى قرار دهند که دست از حمایت نظام و انقلاب شان بردارند؛ لکن اگرچه بدون تردید ملت انقلابى ایران طى چهل سال گذشته، سختىهاى زیادى را تحمل کردهاند، اما به هیچ وجهی اجازه نمىدهند دشمنان ملت پیروز جنگ ارادهها باشند.
وی منظور از سبک زندگى اسلامى را پایه ریزی و عمل به تمامى گرایشها، تمایلات، باورها، ارزشها و مجموعه برداشتها، عادتها، نگرشها، سلیقهها، معیارهاى اخلاقى، اقتصادى و سیاسى فرد یا جامعه در زندگى فردى، خانوادگى و اجتماعى بر مبناى آموزههاى دین اسلام عنوان کرد.
ابراهیمی با اشاره به سخن رهبری در رابطه با تلاش های غرب در ترویج سبک زندگی خود در ایران اظهار کرد: سبک زندگى غربى، نتایج شوم اخلاقى، اجتماعى و فرهنگى در قالب ابتذال، دشمنى با نهاد خانواده، افزایش سن ازدواج، زندگى با حیوانات و روابط نامشروع جنسى را به بار آورده است. روابط نامشروعى که در قالبهایى چون ازدواج سفید، همجنسگرایى، تغییر جنسیت و روابط جنسى با حیوانات، انسان را به موجودى بسیار ذلیلتر از اقوام دورهی جاهلیت و قَصَص قرآنى همچون قوم لوط، قوم عاد و… دچار کرده است.
این مسئول گسست خانوادهها یا متلاشى کردن آنو شکل نگرفتن خانواده ها را از عواقب شوم سبک زندگى غربى بیان کرد و گفتک بهطوری بد است که دیگر تمایلى در انسانهاى تربیت یافته در این تمدن، براى تشکیل خانواده، فرزندآورى و تعهد نسبت به کودک و همسر دیده نمىشود.
ابراهیمی با اشاره به سالروز فتح خرمشهر یادآور شد: ابعاد گوناگون کارآمدى این عمق راهبردى انقلاب اسلامى را آشکار مىسازد. درست همان زمان که جریان ارتجاع وابسته به نظام سلطه بهدنبال آشتى با غدهی سرطانى صهیونیسم در منطقه بود، گروههاى کوچک مقاومت اسلامى با الهامگیرى از گفتمان انقلاب اسلامى و فرهنگ مقاومتِ آزادى خرمشهر، مسیر پایدارى و مبارزه اسلامى را برگزیدند و چنان به بالندگى رسیدند که در جنگهاى متعدد، افسانهی شکستناپذیرى رژیم اشغالگر قدس را بر باد دادند.
وی در بخش دیگری از سخنانش بیان داشت: اگر امروز فرهنگ شهادتطلبى در هر کوى و برزنى از عراق، سوریه و یمن، سارى و جارى است، نباید فراموش کرد که حشدالشعبى در عراق، حزبالله، زینبیون و فاطمیون در سوریه و انصارالله در یمن، پیروز میدان مبارزه با تکفیر و مقابله با متجاوزین، الگوى خود را تفکر مقاومت ملت ایران در طول ۸ سال جنگ تحمیلى و ایستادگى مردم با دست خالى در آزادسازى خرمشهر در سوم خرداد ۱۳۶۱قرار دادهاند. و ۵ خرداد روزى است که ارتش تا بن دندان مسلح رژیم صهیونیستى در برابر مقاومت حزبالله لبنان، وادار به فرار از جنوب لبنان شد.
امام جمعه سواد کوه شمالی با اشاره به چهارم خرداد ماه روزى که از آن با نام روز رشادت و جان فشانى مردان و زنانى دزفولى یاد مىشود که با تمام توان خود براى حراست از میهن در برابر دشمن متجاوز ایستادند و نامشان را در تاریخ به ثبت رساندند اضافه کرد: در دوران دفاع مقدس ۱۷۶ موشک، ۲ هزار و ۵۰۰ گلولهی توپ و ۳۳۱ راکت هواپیما به دزفول اصابت کرد و بیش از ۱۹ هزار واحد مسکونى و تجارى در این شهر تخریب شد. دزفول در مقاومت قهرمانانهاش ۲ هزار و ۶۱۰ شهید تقدیم اسلام و انقلاب کرد که سن ۲۵۰ شهید از سه روز تا ۱۰ سال بوده است.
وی ملت ایران را مقیاس بزرگ مردم دزفول دانست که ۸ سال با دستان خالى در برابر تمام تجاوزات و جنایات ارتش بعثى و ۳۵ کشور پشتیبان آن ایستادند و حاضر به ترک خانه و کاشانهی خود نشدند و با مقاومت، پاسخ آن همه موشک باران و جنایات دشمنان این سرزمین را دادند و در نهایت، دشمن را تسلیم ارادهی پولادین خویش ساختند. با این تفاوت که آن روز، ایران اسلامى فاقد توانمندى موشکى بود، ولى امروز این توان خود را به رخ دشمن کشیده و او را وادار به کرنش کرده است.
این مقام مسئول ادامه داد: امروز هرگونه مذاکره در باب توان موشکى کشور، مغایر با امنیت ملى کشور خواهد بود و شاید بتوان گفت که اصرار آمریکا و اروپا بر مذاکرهی موشکى نیز براى تکرار سناریوى دوران صدام باشد که هدف از آن تضعیفسازى ایران در برابر تهدیدات منطقهاى و جهانى است و داشتن توان موشکى براى آن است که از تکرار دزفولها و خرمشهرها جلوگیرى شود از موشکبارانهاى دیوانههایى همچون صدام جلوگیرى و استقلال و امنیت کشور در برابر هر تجاوزى حفظ شود.
ابراهیمی با اشاره به مواجههی هوشمندانه و حکیمانهی رهبرمعظم انقلاب اسلامى (مدظله العالى) با جنگ همهجانبهی دشمن در ماههاى اخیر خاطر نشان کرد: اعتراف دوست و دشمن، موقعیت نظام اسلامى را در عرصهی جهانى ارتقاء داده و با افزایش توان بازدارندگىِ نظام اسلامى، حربههاى دشمن را یک به یک خنثى و آنان را درمواجهه با انقلاب اسلامى با بحران استراتژى مواجه ساخته است، ریشه در تعالیم اسلام و مدیریت منحصر به فرد معظم له در مواجهه با راهبردهاى دشمنان دارد.
وی تثبیت و تحکیم اقتدار دفاعى، گسترش نفوذ منطقهاى ایران، حفظ انسجام و وحدت ملى در شرایط تشدید جنگ اقتصادى و روانى دشمن، خنثىسازى فتنههاى داخلى، شکست راهبردهاى دشمنان در چند دههی اخیر که براى از بین بردن انقلاب اسلامى طراحى و به اجرا در آمده بود را بخشى از دستاوردهاى هدایتهاى حکیمانه و الهىِ رهبر معظم انقلاب عنوان کرد که از منطق استوار و محکمى که ریشه در مبانى و آموزههاى دینى دارد، برخوردار است
امام جمعه سوادکوه شمالی در بخش دیگری از خطبه های خود بیان کرد: هفتم خردادماه مصادف است با سالروز افتتاح اولین دورهی مجلس شوراى اسلامى در سال ۱۳۵۹ که به همین مناسبت، این روز را «روز قانونگذارى و هفتهی مجلس» نامیدهاند. و اولین مجلس، پس از پیروزى انقلاب اسلامى و استقرار جمهورى اسلامى، در هفت خرداد سال ۱۳۵۹ با عنوان «مجلس شوراى ملى» آغاز به کار کرد که این نام، در جلسه ۳۱ تیر ۱۳۵۹ با تصویب نمایندگان به «مجلس شوراى اسلامى» تغییر یافت.
ابراهیمی با اشاره به اینه مجلس دهم می توانست عملکرد بهتری داشته باشد یادآور شد: مجلس دهم، در حالى سومین سال عمر خود را کم کم به پایان مىبرَد که کارنامهی آن در حوزههاى گوناگون، نشان مىدهد بهطور کلى نمرهی درخشانى نمىتوان به عملکرد آن داد. چراکه مجلس، در بزنگاهها و پروندههاى مختلف و مهمى که این روزها جامعه و کشور درگیر آن است، مىتوانست عملکرد بهتر و قابل دفاعترى از خود بُروز دهد.
وی در خصوص وظایف مجلس تاکید کرد: مجلس با استفاده از ابزارها و ظرفیتهاى قانونى خود مىتواند نقشى مهم و تعیینکننده در مبارزه با فساد داشته باشد. از آنجایى که مجلس، محل گردهم آمدن نمایندگان تمام اقصى نقاط کشور است و نمایندگان، بهطور مستقیم از سوى مردم انتخاب شده و با آنان در تعامل هستند، مىتوانند گزارشهاى مردمى و مستقیمى را از مفاسد احتمالى در گوشه و کنار کشور دریافت کرده و نسبت به آن واکنش لازم را نشان دهند.
ابراهیمی با اشاره بر فعالیت مجلس دهم در طی سه سال اخیر یادآور شد: عملکرد مجلس دهم طى سه سال اخیر نشان مىدهد، نمایندگان نتوانستهاند این نهاد مهم و حیاتى را در جایگاه اصلى خود یعنى رأس امور بنشانند. در حالى که کشور در جنگ اقتصادى بهسر مىبرَد، انتظار این است که مجلس با تصویب قوانین بازدارنده، مانع افزایش قیمتهاى افسار گسیخته شده و مسیر سودجویى سودجویان را ببندد. سؤال این است که نمایندگان مجلس بهعنوان وکلای ملت درکجاى این معادله قرار دارند؟
خطیب جعمه سوادکوه شمالی در پایان گفت: اگر مجلس بخواهد کارکرد مورد انتظار را داشته باشد باید خودش از شفافیت لازم برخوردار باشد. تا زمانى که مجلس در تمام وجوه خود، از ابتداى نامزد شدن و رقابتهاى انتخاباتى تا طول دورهی چهار سالهی نمایندگى، شفاف عمل نکند، نمىتوان امید زیادى به کارکرد آن و بازگشت مجلس به رأس امور داشت.
بدون دیدگاه